Henkilöbrändi | Tiimiakatemia kirjareflektio

Henkilöbrändi kirjan on kirjoittanut Jarkko Kurvinen, Tom Laine ja Ville Tolvanen. Kirja motivoi minua työstämään enemmän omaa henkilöbrändiäni. Kirja auttaa ymmärtämään henkilöbrändien merkitystä yrityksissä ja liike-elämässä. Henkilö on paljon mielenkiintoisempi viestijä kuin itse yritys (Kurvinen 2020). Olen samaa mieltä. Koen yritysten tarinat usein tylsinä ja liian hienoilta sanoilta vailla tarkoitusta. Ihminen kiinnostuu muista ihmisistä ja peilaa itseään muihin. Siksi ehkä tarinat ihmisten kertomina ovat mukaansatempaavia. Yritystarinat purevatkin ehkä paremmin yritysmaailmassa toisiin yrityksiin, jotka tuntevat alan ja yrittäjyyden haasteet, mutta kuluttaja-asiakas ei osaa ymmärtää yrityksen tarinan merkitystä.


Henkilöbrändit luovat yrityksen brändin (Kurvinen 2020).

Kirjassa puhuttiin siitä, miten henkilöbrändit kannattelevat yritystä ja luovat monissa yrityksissä siitä luotettavan kuvan. Yritys rakentuu työntekijöistä eli ne on sen merkittävin osa. Urheilussa pelaajat muodostavat joukkueen. Usein, kun lapselta kysytään lempijoukkuetta ja lempipelaajaa, niin joukkue usein valikoituu sen mukaan mitä isä kannattaa. Lempipelaaja muodostuu omien kokemuksien myötä. Lapsi on nähnyt pelaajan jossain tapahtumassa vierailemassa tai kentällä saanut yleisön puolelleen jollain taitavalla tempulla. Minulle urheilussa mielenkiintoiset urheilijabrändit muodostavat mielenkiintoisen joukkueen. Sama voisi toimia yritysmaailmassakin. 


Asiantuntijabrändeissä esimerkiksi hyvinvointiala on hyvä esimerkki. Asiakkaat tuntevat asiantuntijat ja valitsevat palvelunsa asiantuntijan mukaan, ei yritysten. Hyvinvointialalla puskaradiomarkkinointi on kultaa. Kun asiantuntija palvelee asiakasta hyvin, niin asiakkaat mielellään vastapalveluksena haluavat tukea ammattilaisen työtä kertomalla siitä eteenpäin sekä ohjaavat muita saman ammattilaisen piiriin. Huonosti hoidettu työ tuo samanlaisia vaikutuksia, mutta negatiivisesti eli puskaradio toimii ja asiakkaat jakavat tyytymättömyyttään.


Mieleeni tulee facebook ryhmät, joissa usein ihmiset kysyvät sopiaa fysioterapeuttia, hierojaa tai muuta alan ammattilaista. Kommentteja lueskellessani usein siellä toistuu muutaman nimi todella useaan otteeseen. Siinä on onnistuttu luomaan henkilöbrändiä, joka toimii puskaradiossa loistavasti. Usein heidän nettisivuja tai sosiaalisia medioita selatessa huomaan digimarkkinoinnin olevan vajavaista, mutta suosion taustalla on pitkä ura toimialueella, jonka myötä henkilöbrändi on saavuttanut pisteen, jolloin kalenterit täyttyvät ilman täydellisiä digimarkkinointikampanjoita.


Kumpi on mielenkiintoisempi tarina: Tuurin kyläkaupan tarina vai Vesa Keskisen tarina. Mielestäni kiinnostavampi on Vesa Keskisen tarina. Minua kiinnostaa enemmän ihmisen ajatukset ja kokemukset siitä, miten yksi isoimmista kyläkaupoista on rakennettu ja mistä se on saanut alkunsa. Tuurin kyläkaupassa käydessä mietin, miten yksi ihminen on voinut rakentaa jotain näin suurta. Todellisuudessa hänellä on todennäköisesti suuri joukko ihmisiä takana ja auttamassa, mutta hän on onnistunut rakentamaan itsestään silmäpusseineen henkilöbrändin.

Trainers housella on merkittävästi pienempi seuraajakunta, kuin Jari Sarasvuolla. F-Secure on samanlainen esimerkki, jossa Mikko Hyppönen on seuratumpi kuin F-Secure (Kurvinen 2020).



Minustako henkilöbrändi?

Haluan luoda itselleni mielenkiintoista henkilöbrändiä kasvattaakseni liiketoimintaani ja tuomalla osaamiseni esille. Meillä oli markkinoinnin koulutusohjelmassa vieras, joka puhui henkilöbrändäämisestä. Henkilöbrändin etu oli merkittävä työnhaussa. Vieras haki töihin ja häneltä ei kysytty ansioluetteloa tai koulutuksia, sillä hänen vahva henkilöbrändinsä kertoi jo kaiken hänen osaamisestaan. Haluan henkilöbrändinä tuoda lisäarvoa Hohkeelle. Jos saisin tehtyä itsestäni vahvemman henkilöbrändin, niin tämä auttaisi Hohkettakin. Tempo oli tunnettu Mäksästä ja Gravin keulahahmo oli mielestäni JTakkula.

Minun henkilöbrändini tavoitteena on luoda liikevaihtoa ja hankkia liidejä. Henkilöbrändi Elias Kinnunen näyttäytyy avoimena persoonana, joka uskaltaa puhua hänen haasteistaan ja esimerkillä näyttää haavoittuvuutta. Haluan tuoda hyvinvointiosaamiseni tietoisuuteen kaikille. Koen, että hyvinvointipäällikkönä en ole tuonut osaamistani tarpeeksi esille. Tiedän osaavani enemmän, mutta minulle on ollut tärkeää, että tuon osaamiseni esiin vain jos joku kysyy apua. Tiimiakatemialla on muutamia yksilöitä, joita olen saanut auttaa ammattitaidollani, mutta esimerkiksi sosiaalisessa mediassa voisin tuoda lisää vinkkejä Tiimiakatemian sekä muiden nähtäväksi. Seuraajakunnassani on paljon tiimiyrittäjiä ja opiskelijoita, joten voisin tehdä sisältöä, joka puhuttelee heitä.



Miten saisin muutettua tarinani mielenkiintoiseksi brändiksi?

Minun tarinassani voisin hyödyntää jääkiekkoilijataustaani, humoristista puoltani, laajoja kokemuksia ympäri Suomea, yrittäjäpolkuni alkua, tulevaisuuden hyvinvointialan ammattilaisuuttani, opiskelijastatustani, tavallista arkielämää tyttöystävän ja koiranpennun kanssa sekä persoonaani. Haluan näyttäytyä esimerkillisenä ihmisenä, joka nauttii tavallisesta arkielämästä ja sen haasteista. Haluan keskittyä omaan energisyyteeni ja vaalia sitä elämän “perusasioilla”. Tarinassani hyödynnän etenkin opiskelijuuttani sekä yrittäjyyttäni. Koen, että siinä olisi ihmisillä ja kohderyhmälläni paljon samaistuttavuutta.



Suunnittele henkilöbrändisi

Tuon itseäni esille hyvinvointialan ammattilaisena, ihmisenä, tuoreena yrittäjänä ja opiskelijana. Haluan tehdä brändityötä projektilleni ja henkilöbrändiä itselleni. Itse voisin tuoda esiin yrittäjyyden alkuhaasteita. Yritykseni on hyvinvointialan yritys ja seuraajani pääsisivät läheltä seuraamaan yrittäjämatkaani. Henkilöbrändi tulisi rakentaa niin, että olen yrittäjänalku, mutta raudan luja hyvinvoinnin ammattilainen, joka herättäisi luottamusta asiakkaissa. Haluan sympaattisuudellani näyttäytyä helposti lähestyttävältä ja rehellisenä ihmiseltä, jolta ihminen haluaisi mielellään pyytää apua. Kun näyttäytyisin yrittäjänalkuna, niin se voisi vedota myös asiakkaisiin, että haluavat tukea paikallista nuorta yrittäjää.



Jos tarvitset brändikonsultointia, niin tutustu FeelEnergyn markkinointipalveluun!

Muut blogitekstit

henkilöbrändi

Picture of Fysiikkavalmentaja Elias

Fysiikkavalmentaja Elias

elias@fysiikkavalmentaja.fi